Inkomsten uit advertenties een business model?

Het voelt alsof ik een open deur intrap, maar toch. Ik was bij een gerenommeerd bedrijf dat data verkoopt. Ze zien hun huidige inkomstenbronnen opdrogen en willen hun data op een andere manier inzetten om geld mee te verdienen. Hiervoor hebben ze een platvorm bedacht geïntegreerd in een eigen nieuwe website die ze wilden opzetten. Op zich een mooi en interessant concept.
Ze hadden mij gevraagd mee te denken over de website en de integratie van hun systemen omdat ze daar niet veel ervaring mee hadden.

Nadat ze het concept hadden uitgelegd vroeg ik naar het business model. Antwoord: verkoop van advertenties.

Mijn automatische en totaal niet doordachte reactie was: Ik dacht dat jullie dit wilden doen om geld te verdienen…

Het werd ijzig stil aan de andere kant van de tafel. Na enige tijd kwam de “hoezo” met een aantal voorbeelden van websites die goed verdienden met advertentie inkomsten. Je raad het al: Facebook, Nu.nl, etc. Ongelofelijk hoe eenvoudig mensen denken dat hun website binnen aanzienbare tijd ook dat soort aantallen bezoekers trekt. Of dat ze denken dat zo ooit zo succesvol te worden. Met een aantal groeistatistieken van verschillende websites en wat huidige CPC getallen heb ik ze snel uit de droom gehaald.

Maar zoals ik zei een mooi concept, dus heb ik me in hun materie verdiept. Er bleken een paar zeer interessante stakeholders te zijn die niet op de juiste waarde waren geschat:

  • Twee grote concurrenten van de huidige producten die geïnteresseerd gemaakt kunnen worden voor een bedrijfsovername. Dit vereiste de opzet van een fysiek netwerk (waarvan ze alle contacten al voor hadden) naast het te ontwikkelen platform.
  • De huidige leveranciers van de data de door hen de verrijkte data terug te verkopen. Na snel een rondje bellen bleek dat ze daarin geïnteresseerd waren en geld voor over hadden.

Het gevolg was dat het concept enigszins moest worden aangepast. De groei van de bezoekersaantallen werd minder belangrijk omdat er een nieuw verdienmodel is dat daar los van staat. Hierdoor is de fasering gewijzigd. Dit geeft het uitwerken van het concept meer lucht en kan ook marketing bij het ontwerp betrokken worden zodat die het direct goed in de markt kunnen laten landen (maar daarover een ander keer meer).

Dus resume; ter voorkoming van vervelende stilten (en andere gevolgen): Advertenties als business model is alleen mogelijk als je miljoenen bezoekers hebt, hele specifieke bezoekers hebt waar bedrijven grof voor willen betalen om mee in contact te komen of als het wonen in een kartonnen doos jouw levensstandaard is.